نگاهی به آداب و رسوم مراسم تزویج مردم شهرهای متعدد کشور‌ایران

چهارشنبه 1 شهريور 1396
18:25
رستمی

خدمات عروسی
وصلت یکی مقدس ترین سنت های می‌باشد که از قدیم در آداب و رسوم مردمان کشور ایران رده ویژه ای داشته است که برخی از آن ها هنوز نیز پابرجاست و ادامه داراست .
به نقل از خبر نگار اجتماعی کانال آگهی منش دانا ; اولیه ذی الحجه مصادف شده با سالروز لینک حضرت علی برعلیه السلام و حضرت فاطمه درود الله علیها ( 2 ه . ق ) که‌این روز به اسم روز وصلت نامگذاری شده‌است . وصلت یکی مقدس ترین سنت های میباشد که از قدیم در آداب و رسوم مردمان کشور‌ایران منزلت ویژه ای داشته است که بعضا از آنان هنوز نیز پابرجاست و ادامه داراست .
به همین مناسبت گزارشی از آداب و رسوم مردم شهرهای مخلف کشور ایران فراهم کردیم که در‌پی میخوانید :
به مناسبت اولیه ذیحجه روز وصلت حضرت علی ( ع ) و حضرت فاطمه ( س ) بر ان شدیم تا با منعکس شدن بعضا اداب و رسوم تزویج بین مردمان شرق اصفهان , قسمتی از سنت هایی که هر روز رو به بیماری آلزایمر است را منعکس کنیم .
روز جاری متاسفانه بعضی اداب و رسوم نادرست جایگزین سنت هایی شده‌است , که هنگامی در شناسنامه مردمان به ثبت رسید البته روز جاری بایستی این خاطرات را از بزرگان طوایف اخذ کرد .
*دستمال یزدی با شاخه نبات کادو نخستین
مامان پسر رایزنی ها را با مامان دختر آغاز می نماید و بعد از آن به قسم مشهور کلام را از زیر گویش دختر میکشد که آیا علاقمند به تزویج با پسر وی میباشد . در صورتیکه پاسخ ها مثبت و یا این که ابراز تمایلی بود , مراسم خواستگاری قانونی با حضور پدر و مادر و هماهنگی قبل در خانه دختر انجام و بعد از به چنگ آوردن پاسخ قطعی یک دستمال یزدی با شاخه نبات و کادو ای نثار می نمایند و وعده شیرینی خوران میگذارند .
*پیل شیرینه تا باریزی کادو دوم

چیز برون - در مناسبت های گوناگون اعم از اعیاد و شب یلدا در زمان دوران عقد داماد و خانواده اش کادو ای از قبیل پوشاک یا این که طلا و جواهرات یا این که چیز دیگر برای عروس میبرند .
پیل شیرینه - نزدیک روز ها عروسی که میشود گردهمایی ای برگزار و با حضور بزرگترهای دو خانواده پولی از سوی خانواده داماد به عروس نثار می‌شود که بیشتر صرف تنظیم سایر جهیزیه ما یحتاج میگردد .
ساعت خوش کردن - برای انتخاب زمان عروسی طرفین تبادل حیث نموده و زمان قابل قبولی اعم از اعیاد و به دنیا آمدن حضرات معصومین علیهم السلام را برای برگزاری پایکوبی عروسی انتخاب می نمایند .
جازی برون با شتر - یک روز یا این که دو روز گذشته از عروسی طی مراسمی با حضور بزرگترها و برنا های قوم و قبیله دو طرف جهیزیه توشه گیری و با چندین اتومبیل همراه با ساز و دهل به خانه داماد برده می‌شود . این فعالیت در قبل خیر چندان به دور با شتر انجام میشد .
باریزی - جهیزیه که به مقصد رسید نوبت باریزی می گردد که خانواده داماد مقادیری خوراکی دربرگیرنده برنج , روغن , حبوبات , گوشت و . . . . . برای هزینه های سرازیر خانواده عروس به آن‌ها تحویل می‌دهد که به آن باریزی میگویند .

مزون لباس عروس

*سرحنای سنتی برای عشایر

عروس از گرمابه در کردن - شب قبلی از عروسی زنان دو خانواده انباشته شده و طی مراسمی که به عروس از خزینه در کردن معروف است با دست زدن همراه با صدای ساز و دهل در یک مسیری می گردانند .
حنا بندون تا حنا واکن - بعد از آن نوبت حنا بندون می‌رسد که راز و دست عروس را حنا میگذارند و فردا صبح عروس را به گرمابه برده و کادو ای نیز به وی می دهند که‌این مراسم حنا واکن اسم داراست .
داماد از گرمابه در کردن - ظهر روز عروسی در صورت فعال بودن گرمابه همگانی به طور قانونی و در غیر این صورت به طور نمادین داماد را طی مسیری با ساز و دهل ملازمت می نمایند .

داماد تخت زدن - آنگاه داماد را به خانه پدری برده و در حالی که اطراف تراس را برای مهمان‌ها فرش کرده اند , در یک تراس روی تختی که با اسباب و اثاث عشایری مهیا شده می نشانند .
سرحنای - پس از نشستن داماد روی تخت و عده شدن میهمانها یک نفر برای گفتن و شمردن پول کنار داماد می نشیند

مزون لباس عروس


[ بازدید : 54 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مزون لباس عروس است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]